Northern lights, Kayaking, Road trip, Sognaleikadn - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu Northern lights, Kayaking, Road trip, Sognaleikadn - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu

Northern lights, Kayaking, Road trip, Sognaleikadn

Door: Roy Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 Oktober 2013 | Noorwegen, Sogndal

Reisverslag 4 + 5 Norway the land of the Northern lights, Kayaking, Road trip, Sognaleikadn and more


Reisverslag 4 (t/m 12 Okt.)

Ooit wel eens de documentaire Norway the land of the Northern lights gezien van Joanna Lumley? Prachtige documentaire over het Noorderlicht. Echt een aanrader! De afgelopen tijd heb ik heb weer veel meegemaakt en heb mij nog geen moment verveeld hier. Zo heb ik een paar weken geleden mee gedaan aan weekend kajakken in de rivier. Heb ik inmiddels mijn eerste tentamen achter de rug. Weer op de Noorderlicht avontuur geweest en heb ik inmiddels ook een gave roadtrip gedaan in de week vrij die al weer bijna voorbij is.

Kayaking Voss
Het kajakweekend vond plaats in Voss. Ik was de enige internationale student die zich hiervoor had ingeschreven. Ik vond dit eerste instantie een beetje jammer, maar heb hierdoor wel veel Noren leren kennen. Om contact te maken met de Noren is best lastig zoals ik al eerder had verteld. Maar als je ze eenmaal een beetje kent zijn ze opeens een stuk opener en erg vriendelijk. Het was een leuke ervaring en kajakken is weer een heel wat anders dan roeien en best wel intensief. Mijn handen zagen eruit alsof ik weer een elfstedentocht had geroeid en heeft even geduurd voor ze weer waren hersteld. ’s Avonds was het gezellig zitten bij het kampvuur (bonfire). Ook heb ik die avond een van de mooiste vallende sterren ooit gezien, of op z’n noors ‘stjerners skyting’. Het was als de lucht even werd opgelicht en je kon deze meerdere seconden volgen. Sowieso kan je hier sterren erg goed gezien omdat je weinig lichtvervuiling hebt.

Noorderlicht
Een van de hoogtepunten van de afgelopen tijd was het kijken naar het noorderlicht! En ik kan jullie vertellen ik heb het gezien!! Echt een fantastisch ervaring. Het Noorderlicht zelf is iets minder fel dan je op veel foto’s ziet. Je ziet bijvoorbeeld de kleuren groen en rood iets minder goed, maar dat betekent niet dat het minder mooi is. Wat je bijvoorbeeld nooit op een foto kan zien is hoe het zich beweegt. Soms staat het bijna stil en af en toe beweegt het zich erg snel. Veel verschillende patronen zijn waar te nemen. Soms lijkt het een gordijn, dan weer vlek (blur), strepen (flashlight) of golven enzovoort. Kortom iets wat gewoon een keer gezien moet hebben!

Road trip
Afgelopen week had ik een weekje vrij. Samen met Niels, Lysbet en Laura heb ik een road trip gemaakt door Noorwegen. In een korte tijd hebben we heel veel gezien. Met de auto zijn we richting het noorden gereden. Eerst de gletsjer Briksdalsbreen bekeken daarna doorgereden naar de Geiranger fjord waar we overnacht hebben in een cabin. Het weer was erg slecht en ons werd verteld dat het regenseizoen inmiddels is begonnen. De dag daarna zijn we naar Alesund gereden. Een mooie oude stad met houten huisjes aan de kust. Het was alleen een beetje verlaten. Misschien ook omdat we inmiddels al buiten het toeristen seizoen zitten. Vanaf Alesund zijn we doorgegaan naar de Trollstigen en Trollveggen. Dit is een zeer steile weg en steile rotswand. Ook hier hebben we weer overnacht in een cabin aangezien het stroomde van de regen. Het leuke was dat je geen idee hebt waar je bent als je ’s avonds aankomt. Als je dan in de ochtend met je slaperige hoofd uit je cabin stapt doen je ogen gewoon zeer van het indrukwekkende uitzicht wat je dan ziet. Echt super mooi! Vanaf de Trollvegen zijn we verder gereden naar Trollenkirke. Dit was een lange klim naar boven. Vervolgens was er zoveel water dat we deze trollengrot niet eens naar binnen konden. Er moest eerst een soort brug van stenen worden gemaakt. Terwijl de rest hiermee bezig was. Kwam er tot mijn grote verbazing studiegenoot Florian naar boven gelopen. Florian zou eerst met een aantal naar de Noordkaap gaan maar dit ging uiteindelijk niet door. Daarom was hij nu met zijn eigen auto wat dingen meer in de buurt van Sogndal aan het bekijken. Vanaf hier ben ik verder met Florian mee gereisd zodat ik op tijd terug kon zijn in Sogndal. Vanaf de Trollenchurch zijn we over de Atlantic Road gereden en vervolgens via Lom en Jotunheimen. Een prachtige tocht en de eerst sneeuwvlokken al zien vallen. Wel vond ik het heel erg jammer dat ik niet de rest van dagen heb mee kunnen reizen met Niels, Lysbet en Laura, maar ik moest nu eenmaal op tijd terug zijn voor het volgende bezoek van Sander en Michel. Wat natuurlijk ook echt super leuk is! Ook had ik nog wat meer tijd nodig om aan mijn Capita Selecta te werken. Dit is een uitbreiding van m’n BSc thesis dat ik nog wat extra studiepunten krijg. Inmiddels ben ik weer wat bijgekomen van de afgelopen dagen en krijg zo meteen komt er bezoek uit Nederland. De weerspelling ziet er goed uit voor de komende dagen en ben benieuwd wat ze van Sogndal vinden.

Inmiddels heb ik ook een nieuwe externe hardschijf moeten kopen. Heb al zoveel mooie Gopro filmpjes gemaakt waardoor m’n vorige al bijna vol was. Beetje een luxe probleem, haha!

Reisverslag 5 (vanaf 12 okt.)

Bezoek Michel en Sander
Nog maar net terug van een gave road trip stond er bezoek op de planning van Michel en Sander uit Nederland. De aankomst was ietsje eerder dan verwacht (vandaar een iets latere publicatie van reisverslag 4, omdat ik net geen tijd meer had deze te posten). Ze dachten dat ze nog een paar uur moesten wachten op het vliegveld in Sogndal op de bus, maar dat viel gelukkig mee. Eenmaal aangekomen in Sogndal hebben we eerst een wandeling gemaakt hier door het dorp. Het weer was erg goed, hoewel je al vroeg in de schaduw loopt omdat de zon gauw achter de berg zit hier. De volgende dag zijn we met de bus naar Flam gegaan om daar een boottochtte maken door de fjorden. Ook deze dag hadden we weer prachtig weer, zon met een strak blauwe lucht. Later op de dag hebben we nog een hike gemaakt hier. Onderweg kwamen we een Noor die alweer opweg was naar beneden. Aan hem vroegen we of het nog ver was naar de top. Als antwoord kregen we: It is not far.. Maybe just a little bit. Toen wisten we eigenlijk nog niet veel meer en dat was voor ons de reden om weer terug te gaan. Helaas hebben we mooie uitzicht punt daardoor moeten missen. Op maandag had ik zelf college. Sander en Michel hebben die dag weer een hike gemaakt. ’s Avonds hebben we nog een poging gedaan om het Noorderlicht te zien en met succes! Het was bijna volle maan en het weer was erg helder, waardoor we veel geluk hadden. Eerst was het heel vaag te zien, maar uiteindelijk was het daar toch echt. Het noorderlicht! Veel mensen komen speciaal voor dit, maar moeten vaak weer teleurgesteld naar huis gegaan om dat het te bewolkt was of dat het er gewoon niet was. Later sprak ik nog een Noor die meer uit het Noorden kwam en het al erg vaak heeft gezien. Zelf zei die dat die het al te vaak had gezien, maar deze vond die toch eigenlijk wel weer erg mooi. Hier is nog een filmpje wat iemand uit de groep heeft gemaakt om toch een beetje een indruk te geven hoe het er ongeveer uit heeft moeten zien.
https://vimeo.com/76977813
De laatst dag had ik geregeld dat ze met een excursie mee mochten naar het gletsjer museum en de gletsjer.

Sognaleikadn
Inmiddels hebben Sander en Michel het land weer verlaten.
Na enkele nachten even wat bijgeslapen te zijn stond bij mij avontuur al weer op het programma. Sognaleikadn! Ooit wel een het programma 71 graden noord gezien? Nou dat soort dingen moest ik doen. Je werd in gedeeld in teams en aan de hand van coördinaten moest je de route zien te vinden en de juist locaties. Op de locaties moest je weer verschillende activiteiten en aan de hand hiervan kon je bonus punten voor krijgen of straf tijd. Snelste team met de minste tijd wint de competitie. Ik zat met de internationals in het team, samen met 2 Noren, een Duitser en een spanjaard, een nee het was geen grap. De opdrachten waren vaak in het Noors wat het wat lastiger maakte. Sommige opgaven bestonden uit het oplossen van een quiz of kruiswoordpuzzel en het laten koken van 1L water met behulp van een zelf gemaakt vuur. Andere waren meer fysiek zo moest bijvoorbeeld een deel van het team eerst abseilen naar beneden om een hint te krijgen voor de kruiswoordpuzzel en daarna weer omhoog klimmen. Verder moest je ook opvallende kelding dragen omdat we ons in jachtgebied bevonden. Mijn fluoresernde hesje kwam daarom goed van pas. Na ’s avonds eerst gezellig bij het kampvuur te hebben gezeten moesten we kamperen met ongeveer -5. In de ochtend was het zo koud dat je water bevroren was en zelfs je tandenborstel. Ik sliep gelukkig nog in een tent, maar sommige noren sliepen gewoon in de openlucht! Die hebben waarschijnlijk ook een slaapzak van 10.000 kronen. Zondagochtend ging voor mijn team het startsein om 8:00 (om die tijd is het hier nog donker). Voor die tijd moest alles zijn opruimt en gegeten anders kost dat later tijd. Op een gegeven moment kwamen we ook op een locatie dat er aan ons werd gevraagd wie er hoogtevrees heeft. Ik antwoordde dat ik wel een beetje last heb van hoogtevrees. Het team werd vervolgens opgedeeld en moest 2 verschillende routes lopen. Ik kwam vervolgens bij een diepe kloof terecht waarboven een koord spannen was. Voortaan zal ik nog een zeggen dat ik last heb van hoogtevrees. Maar goed ik had niet veel keus en moest er toch overheen. Dat was erg eng, maar heb het uiteindelijk toch gedaan! Het ergste was misschien nog wel vlakvoor de finish lijn dat we nog een rivier moesten overstekken! In een rubberbootje konden de rugzakken vervoerd worden. Zelf moesten we zwemmen! Kortom een erg intensief weekend vooral vele kilometers afgelegd met een grote bag pack waar al je spullen in zaten. Wel erg fijn dat ik een mooie bag pack heb kunnen lenen. In de beschrijving van dit event stond niet fysiek een iron-man hoefde te zijn. Maar dat je toch wel een beetje een Noor moet zijn om dit te kunnen denk ik achteraf. ’s Avonds was er nog een presentatie met foto’s en filmpje van het weekend en de bekendmaking van het winnende team. Hier is ook nog een link naar het filmpje te vinden: https://vimeo.com/77387237
Helaas heeft mijn team niet gewonnen, maar dat komt denk ik omdat de noren hier wat meer ervaring mee hebben. Het winnende team kreeg een rugzak, paraplu en nog een soort waardebon als prijs.

Inmiddels ben ik al over de helft van m’n programma hier, met nog minder dan 2 maanden te gaan. Ik heb mij nog geen moment verveeld en de tijd gaat een stuk sneller dan gedacht. Elke keer dat je denkt de mooiste dingen te hebben gezien hier komt er weer wat bij. Er is hier zoveel te zien en te doen. Voor de komende tijd staat er nog een Halloween feest op het programma en nog een enkele excursie hoewel ik de meeste inmiddels al heb gehad. Tenslotte kwam ik deze Noorse mop vandaag tegen die ik jullie niet wou onthouden. Deze had een prijs gewonnen voor een moppen wedstrijd hier, als beste grap: "You're the one outdoors person, how many nights have you slept out this year?" - "I do not know, I do not care!"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

student Wageningen

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 15704

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 08 December 2016

Spitsbergen

07 Augustus 2013 - 31 December 2013

Studeren in Noorwegen

Landen bezocht: