Studiepunten halen in Sogndal, Noorwegen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu Studiepunten halen in Sogndal, Noorwegen - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu

Studiepunten halen in Sogndal, Noorwegen

Door: Roy Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Roy

11 Augustus 2013 | Noorwegen, Sogndal

Eindelijk is het zo ver! Studeren in Noorwegen, iets waar ik een tijd naar heb uitgekeken. Na enthousiaste verhalen heb ik gekozen om het programma from Mountain to Fjord in Sogndal te gaan doen. Hier krijg ik vakken over de geologie van west Noorwegen, gletsjers en ecologie, en fjord processen. Sogndal is gelegen aan een van de grootste fjorden van Noorwegen waar ik zit tot ongeveer eind december. Ik moet zeggen dat een koffer inpakken voor 5 maanden nog best lastig is. Vooral te bedenken dat je ook al winterspullen mee moet meenemen. Thuis had ik gewogen dat ik precies het max. gewicht aan bagage en handbagage had. Bij het inchecken later bleek dat ik er zelfs overheen zat, maar dat was gelukkig niet zo’n probleem, hoewel die 40 kg. best flink sjouwen is. Zie je mij al rondlopen op Schiphol. En dan te bedenken dat ik daar op een zomerse dag op bergschoenen liep en ook nog een winterjas bij me had!

Ik had gekozen om met het vliegtuig te gaan naar Sogndal. Vanaf Schiphol had ik eerst een tussenstop op Oslo. Helaas een beetje een ongunstige overstap tijd, maar dat was nu eenmaal een stuk voordeliger. Het vliegveld van Oslo is sowieso een van de mooiste vliegvelden. Heel veel is van hout en erg mooi om te zien. Hier dacht ik dus wel een paar uurtjes door te kunnen brengen ‘s nachts. Ik was blij dat ik op tijd een zit plek had kunnen vinden. Hoe later het werd, hoe drukker het leek te worden. Op een gegeven moment zaten er allemaal slappende mensen om me heen en lagen er ook een heleboel op de grond.

Om een uurtje 6 in de ochtend begon het 2e deel van m’n vlucht. Een binnenlandse vlucht tussen Oslo, Sogndal en Bergen met een klein propeller vliegtuig. Dat was een best een spannende ervaring moet ik zeggen. Er zat bijna niemand in het vliegtuig. Volgens mij was er zelfs meer bemanning aanwezig dan passagiers. Je mag hier zelf kiezen waar je wil gaan zitten. Ik was op de plek gaan zitten met de meeste beenruimte. Dit bleek toevallig ook de nooduitgang te zijn. Nadat ik een instructie in het Noors had gekregen, vroeg ik of het ook nog even in het Engels zou mogen. Deze uitleg ging een stuk sneller en het was ook wel een geruststelling toen ze zei dat het normaal gesproken niet gebruikt werd. Na snel taxiën naar de startbaan begonnen de propellers met een hoop kabaal te draaien en voor je het wist stegen we op. Onder ons zag je de Noorse bossen en meertjes steeds kleiner worden. Toen de daling werd ingezet was het een beetje bewolkt. Eenmaal door de wolken zat je opeens midden tussen de Fjorden. Echt een geweldig uitzicht! Tussen deze fjorden was de landingsbaan gelegen. Eenmaal geland moest ik nog een klein stukje met de bus wat ongeveer 20 min. duurde.

Aangekomen in Sogndal ging ik als eerste m’n kamersleutels ophalen. De kamer die ik heb is op zich best prima. Uiteraard zit ik in het huis met de groene witte Argo kleuren. Hoewel het allemaal iets eenvoudiger dan m’n kamertje op de Haarweg in Wageningen is de locatie echt geweldig. Ik zit op loopafstand van uni, die ik vanuit mijn raam onder een fruitboom door kan zien. De uni is gelegen aan een rivier die ik vanuit m’n kamer kan horen stromen. Het dorpje is groter dan wat ik had verwacht. Dat idee heb ik vooral omdat ik hier geen fiets heb en overal een stuk voor moet lopen om ergens te komen. Verder is hier genoeg aanwezig. Zo is er een groot winkelcentrum, haven, groot voetbal stadion en supermarkten en allemaal op loopafstand (niet dat ik veel keus heb). Wel zijn de supermarkt prijzen even schrikken hier, alles is echt een stuk duurder dan bij ons in Nederland. Ook alle ingrediënten in het Noors lezen is even wennen. Alles waar pean∅tter en tren∅tter op staat moet ik in ieder geval niet hebben. Verder zijn de mensen hier allemaal erg vriendelijk. Ook is het fijn dat hier nog meer Nederlanders in het gebouw wonen. Verder ben ik hier eigenlijk pas 1 dag en nu is mij al 3 keer de weg gevraagd. Niet dat ik echt Noors overkom, maar als zelfs Nederlanders je de weg gaan vragen begin ik toch een beetje te twijfelen.

Morgen begint mijn introductieweek waar ik erg benieuwd naar ben! Als het goed is krijg ik dan ook de code van het internet op m’n kamer. Dit bericht stuur ik namelijk vanaf een bushalte die ik heb gevonden met gratis wifi. Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beeld hoe het hier is. Ook heb ik een gopro meegenomen dus binnenkort zal ook meer beeldmateriaal verschijnen!

  • 11 Augustus 2013 - 15:27

    Dick Essen:

    Hallo Roy. Bedankt voor je eerste reisverslag, dat viel dus niet mee die lange reis. Maar je bent goed aangekomen.
    Groetjes van opa.

  • 11 Augustus 2013 - 17:28

    Yvonne:

    Hai Roy, leuk je verslag van je eerste ervaringen te lezen. Wij wensen je geel veel studiegenot daar in het noorden. Het zal een blijvende herinnering blijven. Dikke xxxx van ons 4en.

  • 15 Augustus 2013 - 10:18

    Ciska :

    Hoi Roy
    Samen met je vader lees ik je reisverslag
    veel succes met je studie en we blijven je op deze manier volgen.
    Uit ervaring weten we hoe Noorwegen ons bevalt en dat het levensonderhoud duur is .Zorg dat je ouders genoeg meenemen voor je als ze straks komen ......

    gr de familie Bustin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy

student Wageningen

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 962
Totaal aantal bezoekers 15700

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 08 December 2016

Spitsbergen

07 Augustus 2013 - 31 December 2013

Studeren in Noorwegen

Landen bezocht: