Greetings from Sogndal i Norge - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu Greetings from Sogndal i Norge - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu

Greetings from Sogndal i Norge

Door: Roy Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Roy

20 Augustus 2013 | Noorwegen, Sogndal

Wat een start! Eerste dag kennismaking met de uni, voorgesteld aan de buddies en een rondleiding hier door Sogndal. Buddies zijn studenten die de internationale studenten helpen en organiseren ook leuke activiteiten enzo. Een van m’n huisgenoten is ook een buddy wat wel fijn is. Aan het eind van de dag nog een tour gemaakt naar een Fjord en ook een gletsjer bekeken waar we vervolgens zalm te eten kregen, met uitzicht op de gletsjer! Echt een spectaculair uitzicht! Dat is sowieso iets van Noorwegen. Ik heb een heel mooi reisboek van Noorwegen meegenomen, maar het landschap is in werkelijkheid toch echt nog veel indrukwekkender dan ik had kunnen vermoeden.

De groep van Mountain to Fjord bestaat dit jaar uit 15 personen, waarvan ongeveer de helft uit Nederland komt. Verder komen er een aantal uit Duitsland, en een Spanjaard. Maar dat mag je eigenlijk niet tegen hem zeggen want officieel komt hij uit Catalonië in de buurt van Barcelona. En tja Catalonië is toch niet helemaal the same as Spain. Ik heb hem verteld dat ik deze zomer in Euskadi (Baskenland) ben geweest en had gelijk een leuk gesprek. Deze Spanjaard is trouwens ook de enige ook z’n ski’s heeft meegenomen om hier te skiën. Maar iets wat die dan weer niet bij zich had was regenkleding, want dat is iets wat ze niet echt verkopen in Spanje. Dat heeft die nog moeten kopen, want dat heb je wel nodig hier. Naast de groep van Mountain to Fjord waren er ook nog twee uit Polen en een grote groep uit Zambia die ook samen met ons de introweek hebben gevolgd, maar straks een andere studie gaan doen.

De rest van de week kregen we lessen Noors van Eli. Of beter gezegd Nynorsk, dat ze in deze regio spreken. Er bestaan in Noorwegen twee talen, namelijk Bokmal en Nynorks. Bokmal wordt het meest gebruikt en kleiner deel Nynorsk (13%). Volgens Eli lijken beide erg veel op elkaar en als je Nynorks kan, is het ook makkelijker om Bokmal te leren.
Voor een idee wat we zowel hebben geleerd kun je kijken op de volgende link.
Als je een Noor vraagt of ze Grisen Står og Hyler kennen zullen ze ongetwijfeld ja zeggen. Naast dit, het oefenen van uitspraak en zang, hebben we ook andere nuttige zinnetjes geleerd en wat over de Noorse cultuur.
Na de lessen Noors gingen we vaak zwemmen in het Fjord hier. Ik moet zeggen dat het best wel fris was. Maar als je eenmaal door bent, dan wil je er eigenlijk ook weer zo snel mogelijk uit.

Afgelopen weekend was ook een actief weekend. Zaterdag heb ik met nog een paar hier een flinke hike gemaakt. Bovenop de berg had je mooi uitzicht over Sogndal en de fjorden. Zondag ben ik met een aantal wezen vissen met de boot in het Fjord hier. Heel vis gevangen die we ’s avonds met de hele groep hebben opgegeten hier op de BBQ. Zelf ik een kabeljauw gevangen die ik heb opgegeten. Verser dan dat kan je het niet hebben (en goedkoper)!

De eerste colleges zitten er al weer op. Vanaf morgen beginnen de excursies en later deze week krijgen we ook al een tour op de gletsjer. De komende weken zullen ook vooral uit excursies bestaan. Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten uit Noorwegen!

• 21 Augustus 2013 - 13:49

Dick:

Hallo Roy,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuk verslag, dat een goed beeld geeft van je activiteiten daar.
    Groetjes van opa