Bergen, Gletsjer en Fjorden - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu Bergen, Gletsjer en Fjorden - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu

Bergen, Gletsjer en Fjorden

Door: Roy Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Roy

15 September 2013 | Noorwegen, Sogndal

Nu er alweer 4 weken van m’n studie op zitten is het weer tijd voor een nieuw reisverslag! De studie bestaat vooral uit veel excursies met af en toe colleges en lab werk tussendoor. Door al die excursies krijg je wel een beetje een vakantie gevoel, maar kan niet zeggen dat het echt vakantie is. De studie heeft erg veel weg van BWA, maar ook heb ik al erg veel nieuwe en interessante dingen geleerd. Zo weet ik nu al heel veel over hoe de fjorden en bergen hier zijn ontstaan. Bijvoorbeeld hoe komt het dat het diepste fjord hier meer dan 1300m diep is, maar als je bij de kust komt het maar enkele 100 meters diep is? Dat grote natuurrampen terug te vinden zijn in de sedimentlagen diep in de fjorden. En wist je trouwens dat gelijktijdig met de aardbeving in Fukushima Japan 2 jaar terug ook hier in de fjorden een micro-tsunami was waar te nemen? Dat soort dingen leer ik hier dus.

Een van mijn favoriete excursies was het lopen op een gletsjer, dat was echt super mooi! Het was een 2 daagse excursie. Overdag liepen we over de gletsjer en ’s avonds bleven we overnachten vlakbij de gletsjer kregen we ook nog college over gletsjers. Het waren 2 lange intensieve dagen, maar wel echt een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Dit was trouwens niet enige gletsjer excursie die ik heb gehad. De gletsjers zitten echt overal hier. Door al die excursies heb ik al een hoop van Noorwegen kunnen zien.

Naast de studie zijn er ook leuke dingen te doen. Zo ben ik een keer naar een voetbal wedstrijd geweest. Het voetbalteam van Sogndal speelt namelijk in de hoogste klasse wat erg goed is voor zo’n klein stadje. Zelf ben ik niet zo’n voetbal fan, maar het was leuk om een keer te kijken en anders kon je altijd nog genieten van de bergen die op de achtergrond waren te zien. Ook ben ik een keer naar een Noorse bioscoop hier geweest. Gelukkig was de film in het Engels, maar het was wel grappig om de Noorse Bokmal ondertiteling erbij te zien. Ook heb ik al een keer in kajak gezeten en outdoor geklommen. Beide waren erg leuk, hoewel het laatste iets minder was. Voor het klimmen had je namelijk speciale klimschoenen nodig. Alleen hadden ze maar klimschoenen tot maat 44, wat voor mij wel lastig werd met maat 46. Blijkbaar hebben de Noren erg kleine voetjes.

Om met de Noren in contact te komen is niet altijd even makkelijk. Zo was er vorig week een kampeer weekend van de studenten vereniging Lurkarlaget om elkaar beter te leren kennen, gezellig bij het kampvuur. De Noren kunnen erg goed Engels, maar het probleem is dat ze dit niet altijd willen spreken. Dit veranderd echter zodra ze wat gedronken hebben. Het is ook wel lastig om de namen te onthouden van de Noren. Sommige hebben wel 4 namen, die ook nog eens moeilijk zijn uit te spreken, wat het erg lastig maakt om te onthouden helaas.

Ook zijn vorige week m’n ouders op bezoek geweest. Zij verbleven een aantal dagen in een dorpje hier in de buurt aan het Lusterfjord. Samen hebben we nog een hoop leuk dingen gezien. Zo zijn we naar de Urnes staafkerk geweest, een van de oudste van Noorwegen. Ook zijn we met de boot vanuit Flam door het Naeroyfjord geweest, een van de steilste fjorden van Noorwegen en werelderfgoed. Verder zijn we nog even naar het dorpje Balestrand, waar een van de oudste hotels van Noorwegen staat helemaal van hout. Allemaal leuke dingen dus. Vervolgens zijn zij doorgereden reden naar Bergen en zijn ze nog met de Hurtigrutten geweest. Ook komen binnenkort nog 2 goede vrienden een paar dagen op bezoek in oktober. Hier ben nog een leuk programmaatje voor aan het bedenken. Hopelijk is daar genoeg tijd voor naast m’n studie.

Voor de komende week staat er een excursie gepland naar het eilandje Atløy. Hier hebben we de hele week veldwerk. Van de docent kregen we de omschrijving te horen dat de regen erg niet verticaal maar horizontaal is. En ook schijnt er geen mobiel netwerk te zijen, dus bellen is ook een probleem. Op dit moment regent het hier, buiten beginnen langzaam de herfstkleuren tevoorschijn te komen en de dagen beginnen steeds korter te worden. Dat betekent ook de kans om het Noorderlicht te zien steeds groter wordt. Op de volgende websites houden we hier in de gaten wat kans is om het noorderlicht te zien: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/ en http://www.storm.no/nordlys/ Bij niveau 4 of hoger is het noorderlicht hier waar te nemen. Al twee keer zijn we ’s nachts met auto’s naar een plek gereden waar het erg donker is en je uitzicht hebt richting het noorden. Ik moet zeggen dat best wel fris kan zijn als je een aantal uur midden in de nacht naar de horizon zit te turen, maar toch ook wel weer erg gaaf. Helaas was het beide keren te bewolkt om het goed te kunnen zien. Volgende keer meer geluk.

• 16 September 2013 - 12:34

Dick Essen:

Het was weer zeer interessant om het verslag te lezen. Ik zie nu al uit naar het vervolg.
    Groetjes van opa

• 16 September 2013 - 22:08

Bas Wullems:

Klinkt goed Roy! Als ik dit allemaal lees, zou ik maar al te graag ook eens naar Noorwegen gaan! Ik hoop dat je snel meer contact maakt met de Noren, misschien moet je ze dronken voeren of zo? We hebben je wel gemist als ExcursCie hoor, vooral tijdens de GALA. Maar dankzij de foto was je er toch een beetje bij :P Veel plezier nog!

• 19 September 2013 - 22:04

Roy Molenaar:

Hey! Leuk dat jullie m'n reisverslag lezen! Jammer dat ik niet bij de GALA kon zijn, maar leuk idee van de foto. Ben alleen wel nieuwsgierig welke jullie daarvoor gebruikt hebben, haha. De Noren dronken voeren zou inderdaad wel kunnen helpen. Alleen het probleem is dat alcohol hier niet echt te betalen is. De Noren vinden het echter gewoon normale prijzen, maar die hebben misschien ook wat meer te besteden.