De Nieuwe Noordpool - Reisverslag uit Spitsbergen, Spitsbergen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu De Nieuwe Noordpool - Reisverslag uit Spitsbergen, Spitsbergen van Roy Molenaar - WaarBenJij.nu

De Nieuwe Noordpool

Door: Roy Molenaar

Blijf op de hoogte en volg Roy

06 November 2016 | Spitsbergen, Spitsbergen

Erg veel heb ik nog niet kunnen zien na een week hier op Spitsbergen. Op dit moment zijn het de donkere dagen ook wel de ‘polar night’ genoemd waarbij de zon niet meer boven de horizon uitkomt. Overdag tussen 10 en 2 wordt het wel een beetje schemerig, maar verder is het vooral donker, heel erg donker. Tot nu toe is het vooral bewolkt geweest waardoor het licht van de sterren en de maan geen kans krijgen. Ook het noorderlicht is hierdoor niet te zien. Verder ligt er ook bijna geen sneeuw waarvan je soms nog wat reflectie hebt. Het is hier namelijk veel te warm voor de tijd van het jaar. Afgelopen maand was het zelfs 9 graden warmer dan normaal met temperaturen van soms wel 10 graden en veel regen. Op dit moment is het rond het vriespunt, maar de verwachting voor komende week is dat het weer warmer wordt met opnieuw veel regen.

Vaak ligt er rond deze tijd van het jaar wel sneeuw en kan je soms al skiën of rondrijden op een sneeuwscooter. Dat is dit jaar niet het geval. Toch zou je verwachten dat het op noordpool wel zou moeten vriezen nu. Maar ook dat nauwelijks. Bij cursus (Air Ice Sea Interactions) die ik hier volg is het ook de bedoeling dat we de ijsaangroei gaan meten. Het is echter nog de vraag of dat er wel gaat komen binnenkort. Onze professor sprak al over ‘the New Arctic’ ofwel de Nieuwe Noordpool. Moeten we de naam van het vak niet veranderen zei iemand al in de groep?

Na de eerste collegedag kregen we weer een veiligheidstraining. Dit keer was schieten in het donker. Ik kan je zeggen dat het schieten met zo’n geweer niks voor mij is. Maar toch, je weet maar nooit mocht je een ijsbeer tegenkomen in het donker. Als je denkt dat ijsberen hier nu een winterslaap houden dan heb je het mis. Ook nu tijdens deze donkere dagen zijn ze actief en moet je goed uitkijken. De rest van de week bestond uit veel colleges en het lezen van papers. Een dag was de stroom even uitgevallen. Dan is het pas echt donker. Het college werd echter gewoon voortgezet waarbij de studenten met hoofdlampjes het ‘blackboard’ verlichtten.

Ik kan zeggen dat het een leuke groep is met veel verschillende nationaliteiten. Ook leuk dat er nog een aantal bekenden zijn van afgelopen zomer. Dit weekend hebben we een wandeling gemaakt naar de gletsjer. De eerste sneeuwvlokken zijn gevallen en het ziet er gelijk winters uit. Helaas lijkt het van korte duur en wordt er maandag opnieuw regen verwacht. Ik moet zeggen dat het je wel raakt om de veranderingen van het klimaat zo mee te maken. Dit is toch wel de plek op de wereld waar je dit het beste kan waarnemen. Echter zijn de echte gevolgen die ons raken volgens onze professor niet het smelten van het ijs. De gevolgen van bijvoorbeeld grote droogtes, wateroverlast en een stijgende zeespiegel zijn gevolgen die een veel grotere impact hebben. Ook deze week werd nieuw wetenschappelijk onderzoek gepubliseerd dat de zeespiegelstijging afgelopen jaren ernstig onderschat is. Verder voor degene die de film ‘Before the Flood’ nog niet hebben gezien raad ik vooral aan deze eens te bekijken.

Hoewel ik jullie natuurlijk bewust probeer te maken van veranderingen en de zorgwekkende situatie heb ik zelf eigenlijk niet zoveel recht van spreken. Met al mijn reisjes heb ik inmiddels niet veel goed gedaan voor de aarde. Bedenk eens wat voor CO2 uitstoot het mee zich meebrengt om hier te komen en te leven. En dan zit ik hier ook nog eens voor de tweede keer. Daarbij als er wat meer sneeuw had gelegen had ik nu vast ook nog rondgescheurd op een sneeuwscooter. Dat is nu niet bepaald goed voor het milieu. Ik hoop daarom dat ik jullie met mijn berichten daarom genoeg kan informeren of te toch wel alarmerende situate. Ik zou bijna willen zeggen kom vooral niet meer hier naar toe. Er valt toch niet zoveel te zien meer hier. Daarentegen is het uiteraard wel belangrijk om veranderingen goed in kaart te brengen en een verwachting te maken voor de toekomst. En tot slot zijn de vakken en excursies hier toch ook wel erg gaaf.

Voor de komende twee weken staat er veel veldwerk op het programma. Ik ben in de meteorologie groep ingedeeld en mag maandag het weerstation instaleren en wellicht ook een ballon oplating doen. Ik ben benieuwd. Tot zover de status hier vanaf de nieuwe noordpool.

Update: Alle veldexcursies zijn voor de komende dagen afgelast. Gewaarschuwd wordt voor extreme weersomstandigheden met veel wind en regen. Dit kan leiden tot overstromingen, lawines en rondvliegen van losliggende objecten.

Roy

Artikel sea-level rise
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2016GL070552/abstract

Before the Flood
https://www.youtube.com/watch?v=90CkXVF-Q8M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spitsbergen, Spitsbergen

Roy

student Wageningen

Actief sinds 07 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1182
Totaal aantal bezoekers 15600

Voorgaande reizen:

24 Juli 2016 - 08 December 2016

Spitsbergen

07 Augustus 2013 - 31 December 2013

Studeren in Noorwegen

Landen bezocht: